Bij het door Patrick Mudekereza gekozen object dringt de volgende vraag zich op:
waarom of voor welke opdrachtgever maakt een Belgische kunstenaar die nog nooit in Congo is geweest dit hybride kunstwerk?
Waar komen de bewerkte slagtanden vandaan en welke kunstenaars hebben eraan gewerkt?
Het lijkt er immers op dat er twee verschillende ivoorbewerkers betrokken waren.
In de loop der tijd zijn ze in de vergetelheid geraakt. Behalve de namen van de Belgische kunstenaar en de schenker, hebben we geen enkele informatie over de context van dit voorwerp.
Dit beeldhouwwerk zonder echte 'identiteitskaart' dat de titel L'Art au Congo draagt, past niet in een van de conventionele categorieën binnen de collecties van het museum. Hoewel het bronzen beeld en de slagtanden hetzelfde inventarisnummer hebben, werden deze stukken op verschillende plaatsen bewaard.
Die dubbele anonimiteit sprak Patrick Mudekereza aan, evenals de dubbele hybriditeit – Belgisch (het beeld) en Afrikaans (de slagtanden), die laatste echter met motieven die wijzen op een Europese 'bestelling'.
Hier herinterpreteert de schrijver in alle vrijheid de scènes op de twee slagtanden als een vertelling, een stil stripverhaal dat hij weer tot leven wekt met een literaire tekst.
Deze reflectie over het hybride karakter van het beeld, heeft nieuw wetenschappelijk onderzoek gestimuleerd en het beeld uit de reserves gehaald waar het al talrijke jaren lag te sluimeren.
|
|
>>> GO |