De kunst in Congo?

De Kunst in Congo?

Patrick Mudekereza

Bij het door Patrick Mudekereza gekozen object dringt de volgende vraag zich op:
waarom of voor welke opdrachtgever maakt een Belgische kunstenaar die nog nooit in Congo is geweest dit hybride kunstwerk?
Waar komen de bewerkte slagtanden vandaan en welke kunstenaars hebben eraan gewerkt?
Het lijkt er immers op dat er twee verschillende ivoorbewerkers betrokken waren.
In de loop der tijd zijn ze in de vergetelheid geraakt. Behalve de namen van de Belgische kunstenaar en de schenker, hebben we geen enkele informatie over de context van dit voorwerp.

Dit beeldhouwwerk zonder echte 'identiteitskaart' dat de titel L'Art au Congo draagt, past niet in een van de conventionele categorieën binnen de collecties van het museum. Hoewel het bronzen beeld en de slagtanden hetzelfde inventarisnummer hebben, werden deze stukken op verschillende plaatsen bewaard.
Die dubbele anonimiteit sprak Patrick Mudekereza aan, evenals de dubbele hybriditeit – Belgisch (het beeld) en Afrikaans (de slagtanden), die laatste echter met motieven die wijzen op een Europese 'bestelling'.
Hier herinterpreteert de schrijver in alle vrijheid de scènes op de twee slagtanden als een vertelling, een stil stripverhaal dat hij weer tot leven wekt met een literaire tekst.
Deze reflectie over het hybride karakter van het beeld, heeft nieuw wetenschappelijk onderzoek gestimuleerd en het beeld uit de reserves gehaald waar het al talrijke jaren lag te sluimeren.
 

 
>>> GO
 
L' Art au Congo (Kunst in Congo),
gesigneerd Auguste De Wever, begin 20ste eeuw
HO.0.1.764 - coll. KMMA
In dit hybride beeldhouwwerk zijn twee kunstvormen te herkennen, een Europese en een Afrikaanse, en als we op de titel afgaan moet het 'de kunst in Congo' voorstellen.
In 1956 gaf R. De Luyck dit werk als een gift aan het museum, maar over de context waarin het ontstaan is, weten we niets. Beeldhouwer is de Belg Auguste De Wever (1836-1910), bekend om zijn bijdrage aan het Monument au port de mer de Bruxelles.
Als we alle gegevens samenleggen kunnen we veronderstellen dat dit werk, waarschijnlijk een privéopdracht, dateert uit het begin van de 20ste eeuw.
De Belgische kunstenaar heeft aan zijn eigen bronzen beeldhouwwerk twee ivoren slagtanden gevoegd, waarschijnlijk bewerkt door Afrikaanse kunstenaars.

 

<<< Klik op het beeld om te vergroten